Yamaha R7
En avkledd R7 under pokalhylla...
Oddgeirs Yamaha R7 på Daytona
Flere bilder og litt info om syklene kommer etter hvert...
Fra Bike nr 11-12/2001
Fra norske Bike har vi fått lov til å legge ut følgende artikkel "Byggherrene", side 66-71. På side 70 - "Mister Superbike. Oddgeir Havnen har vært en av Norges mest fremgangsrike roadracingførere de senere årene...".
Artikkelen omhandler prøvekjøring av Skandinavias raskeste Superbike-racere, hvorav Oddgeir sin Yamaha R7 er en racerne som er testet. Artikkelen er et særtrykk Bike nr 11-12/2001 etter avtale med redaktør Stein Rømmerud (Bike/MotoPress AS).
Artikkelen Superbiketest.pdf kan enten leses ved å klikke på linken (og din browser skal starte Adobe Reader), eller så kan du høyreklikke og lagre linken for å åpne den i Adobe Reader etter nedlasting.
Yamaha YZF R7 OW-02 Superbike
Her er litt info om min gamle trofaste Yamaha R7 Superbike som hjalp meg til NM og Nordiske titler.
Sykkelen var utstyrt med Yamaha's Factory kit, og alle skruer og mutrer som det var tillatt å skifte var byttet ut med titanium og aluminium for å få sykkelen ned på minimumsvekten i Superbike klassen (162 kg).
Alle deler som er unødvendige til racing var tatt av, og karosseriet var byttet ut med lettere deler i carbon fiber og glass fiber.
Info om Pro-Tuning Yamaha R7
Bygger: | Oddgeir Havnen og Havnen Pro-Tuning |
Maks ytelse: | 174 HK ved 15 000 rpm (målt til 154 HK på bakhjul) |
Maks dreiemoment: | 82 NM ved 11800 rpm |
Toppfart: | Ca 300 km/t |
Ramme: | Forsterket dobbelvegget Deltabox II ramme |
Vekt: | 162 kg uten bensintank (minimums vekt i Superbike klassen) |
Akselavstand: | 1400 mm, justerbar gaffelvinkel, ride height og pivot height gjør at akselavstanden kan varieres noe |
Byggkostnad: | Ca 600 000 NOK |
Motor
Type: | Vannavkjølt firetakts rekkefirer. Doble overliggende kitkamaksler, drevet av kjede. Råder i titan. |
Ventilmekanisme: | DOHC, 5 ventiler pr. sylinder (ventiler av titan) |
Slagvolumt: | 749 ccm |
Boring x slag: | 72 x 46 mm |
Kompresjon: | 14,0:1 |
Forbrenning: | Programmerbart Keihin Twin Injection, 46 mm Injection åpninger |
Tenning: | Digital Mitsubishi |
Antall gir: | 6 Trinns gir kasse, KLS Quick Shifter |
Clutch: | Suter Tørrclutch |
Eksosanlegg: | Akrapovic Evolution Titan 4-2-1 og 4-1 anlegg |
Datalogging: | 2D datasystem med motor, støtdemperovervåkning og laptimer |
Andre deler
Forgaffel: | Öhlins FG 270 - 43 mm |
Bakdemper: | Öhlins Kitdemper |
Styredemper: | Öhlins justerbar |
Bremser foran: | Brembo Radial kalippere, skiver og pumper |
Bremser bak: | Brembo kalipper. Bakbremsen blir operert på styret av venstre tommel |
Felg/dekk front: | Smidd magnesium Marchesini og BBS 12/60 - 16,5" Michelin dekk |
Felg/dekk bak: | Støpt magnesium Marchesini og BBS 19/67 - 16,5" Michelin dekk |